Tuesday, April 29, 2008

semuanya akan baik2 saja

Hari ni aku menulis blog di studio. aku rehat sekejap lepas bertungkus lumus buat artwork yang patutnya mengambil masa selama satu semester untuk disiapkan. aku pulak cuba buat dalam masa 3 hari. namun aku harap ia akan berhasil.

masuk tahun ini sudah dua tahun aku bergiat dalam bidang art and design. Aku ingat lagi semasa first year dulu, kawan aku tengok result SPM aku lantas dia ckp "result kau ok, apsal tak ambik course account ke, business ke.." aku sungguh tertekan mendengar kebodohan beliau, namun kebodohan itulah yang menghantui fikiran semua rakyat Malaysia. Kebolehan dalam bidang seni adalah termasuk dalam tujuh major intelligence dan bukan sebarangan orang mempunyai bakat. Fenomena ini memang wujud turun temurun dan ia menyakitkan hati aku - di mana pendapat mereka orang yang ambik art adalah mereka yang tak boleh blah mata pelajaran lain (termasuk art jugak sebenarnya) Selepas selesai beliau mengajukan pertanyaan itu, aku terus ambil pisau cukur dan kerat nadi di pergelangan tangannya (memang aku teringin nak buat macam tu waktu itu).

Aku mula melukis semasa 4 tahun. Aku lukis kepala kura2 (mak aku cakap) tapi aku tak pasti ianya terhasil secara intentionally ataupun accidentally. tapi itu tak penting. aku rasa yang pentingnya mak aku puji aku. Puji-pujian amat penting dalam hidup. Aku percaya orang yang terer matematik adalah kerana dipuji dalam kelas2 awal mereka di sekolah rendah. Selepas dipuji aku rajin la melukis. sampai sekarang. tapi itu pun ada kontranya. bila hobi kita jadi mata pelajaran, kita akan malas untuk membuatnya. Alhamdulillah tiada mata pelajaran merokok (mungkin kodnya RKK 101) kalau tidak mungkin aku malas pegi ambik rokok ni..

Aku dah datang balik. Sambung pasal melukis. pasal art. Ape yang kau dapat apabila ambik art? entah la. kau jawab la sendiri. aku rasa, belajar art maksudnya menajamkan minda. kita akan lebih alert dengan benda2 yang orang lain anggap tak penting dan absurd. dalam dunia ini wujud banyak benda yang kita rasa tak penting pun tapi menyeronokkan. contohnya berjalan dalam shopping complex dengan menghasilkan rhythm sendiri berdasarkan bentuk mozek lantai. mungkin koordinasi 2-1-2-1 atau selang satu mozek ataupun berjalan atas corak bunga etc. ataupun melukis pada karpet masjid yang baru (warnanya lebih gelap apabila kita tarik jari bertentangan dengan alur bulunya) dengan tujuan show off kepada orang sebelah bahawa kita terer melukis. ok. aku rasa benda-benda ni penting.

Kejap lagi aku akan sambung buat kerja. buat artwork lagi. mungkin nanti aku jadi artis (bukan artis macam Mawi) tapi biarlah. Walaupun nama artis tak semegah nama arkitek, lawyer atau engineer di Malaysia, yang penting aku happy. Apa guna duit banyak tapi tak gembira pun bekerja. buat apa pun, kalau gembira, dan senang hati, semuanya akan baik2 saja.

apa guna, bawak BMW tapi tak merasa nikmat melukis pada karpet masjid. (contoh sahaja)

chow.

3 comments:

bukan aku said...

mungkin koordinasi 2-1-2-1..bijok.aku sokmo paka.

mukrimania said...

cito2 remaja Malaysia berdasarke crito kt rtm.
tu jah...

remaja Malaysia lambat mate...
sumo hal ngaji seroh ko mok pok.
otak xde nk g jauh...

rhazen959 said...

hahah..relax bro, biasa la, bila lain dari yang lain sikit, orang akan pelik..macam bojan dgn spmnye dan course dia amik after spm, x ke menyerlah pastu. surely ko jugak..alll the best bro!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...