Friday, May 2, 2008

kwuoirzoq (tribute to haris hafiz)

Memang macam cibai rasanya apabila adik aku telah pandai mengemukakan teori sendiri malah menamakannya dalam blognya yang bertajuk 'kwuoirzoq'. korang boleh check teori beliau di www.inuts-kebarangkalian.blogspot.com. Aku rasa beliau pernah mengemukakan teori ni pada aku dulu. Aku risau dia akan jadi lebih hebat dari aku kelak (untuk perasaan ini aku tolak 20# dari diri aku) cis. aku terguna teori beliau.

Dalam mencari rasional kepada kwuoirzoq aku rasa kita patut ambil contoh seorang penyanyi nigger kumpulan 'All for One'. Aku pernah dengar masa kecik dulu..suaranya memang best gila (100#) tetapi beliau mempunyai wajah hodoh dan bibir setebal polisterin (-100#). Jadi dia akan kembali normal. Tetapi bagaimana pula Alicia Keys? Suaranya sangat hebat (100#) tetapi beliau juga cantik (100#)? Jadi aku pasti beliau mempunyai satu tabiat buruk yang bernilai 200# seperti suka mencium tahi telinga selepas mengoreknya (-200#), contohnya.

Namun untuk sesuatu yang bersifat subjektif begini, kita perlu ada satu sistem yang sistematik. Sesuatu seperti kamus, atau buku sifir, dan juga perlu ada formula2 yang membantu. Teori ini mungkin baru di tahap hipotesis. Namun relevannya tinggi. Dan ia wujud dalam makhluk2 ciptaan Allah. Ikan Terubuk goreng contohnya, mempunyai isi yang sedap (65#) tetapi mempunyai banyak tulang (-50#). Lepas itu kau akan merasa susah membasuh pinggan kerana banyak tulang terlekat padanya (-15#). hmmm. memang normal.

Oh ya, berkenaan rekod kwuoirzoq yang ingin aku cipta, amatlah sukar. kerana dalam memperkembangkan teori sebegini, profesional2 dalam mengkaji kehidupan amat diperlukan untuk memberi rating kepada kwuoirzoq2 yang berkenaan. Aku cuba nak list tetapi amat sukar. Jadi biarkan saja ia. Ia akan jadi satu asas tidak formal yang membantu manusia menjadi lebih optimis. Contohnya jika kita melihat seorang awek kilang yang amat hodoh, mungkin kita akan berfikir..hmm pastinya ketiak beliau sangat wangi dan beliau mahir mengendalikan mesin kilang yang kompleks. (contoh saje)

Jadi. Nasihat aku untuk adik aku adalah gunakan kuasa ini sebaiknya. Jangan tersesat dari jalan Allah. Berikan kwuoirzoq yang negatif dahulu baru stabilkannya dengan kwuoirzoq positif (optimistik) dan jangan lakukan sebaliknya. kerana itu merupakan satu dosa.

Adik aku sungguh hebat tetapi.. (-#)

chow!

3 comments:

hari5ahaja said...

cik kawe terharu dengan kata2 demo.ok cik.take care.

Wira Budiman said...

dua ibu jari atas! teori yg mampu menyelesaikan masalah kekurangan self-esteem masyarakat dunia.. nobel peace prize winner in the making.. hehe..

Anonymous said...

"seperti suka mencium tahi telinga selepas mengoreknya (-200#), contohnya."

bai...lu igt wa tak tau ker lu nak kutuk saper ?? wa moncoi kang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...