Saturday, July 5, 2008

rokok - rutin yang bahaya

kali ni entry aku mungkin radikal dengan pendapat aku sendiri. tapi sebagai manusia normal aku harus selalu relevan dan berfikir.

aku ada baca beberapa posts pasal rokok yang ditulis oleh kawan aku dan jugak bukan kawan aku. tapi aku harus bgtau bahawa orang yang tak merokok takkan tahu mengenai perokok dengan detail - perasaan mereka, psychology mereka etc. Aku percaya 80% daripada girlfriend2 sedunia menyuruh balak mereka berenti merokok. dan mungkin jugak 50% daripada perokok yang disuruh berenti oleh gfriend2 mereka takkan bgtau rakan2 rokok mereka bahawasanya gfriend mereka suruh mereka berenti. awek aku yakni Intan adalah tergolong dalam gfriend yang 80% tu. aku tertekan. hehehe

sebelum aku menentang diri aku sendiri, biar aku ceritakan kelebihan rokok.

1.rokok adalah antara ice breakers yang terbaik. korang tak tau betapa senangnya nak berkawan bila kita merokok. malah, teknik meminjam lighter dari orang yang tak dikenali juga membantu membentuk cara bersosial dengan lebih baik. Malah jika nafsu menguasai diri tatkala rokok abis, anda boleh berkenalan dengan sesiapa saja ntuk memintak rokok dengan sesiapa yang tak dikenali (dengan umpan duit 50sen kononnya nak beli)

2.rokok adalah pelawas yang unggul-selain pisang dan betik, rokok mampu memberi keenakan yang tersendiri dalam proses nyahtinja. pernafasan seakan2 latihan perempuan mengandung memberi kelebihan semasa berak. aku tak tipu.

3.rokok mampu menghalau nyamuk-alasan ni memang saja diada-adakan untuk menambah kelebihan rokok. lagipun ubat nyamuk bukan mahal pun.

ari tu adik aku berenti merokok dengan bantuan produk s'detox. korang research la sendiri produk ni. memang bagus. aku pun ada try (dengan perasaan takut). tapi jangan takut. melalui experiment aku, at least kau kena ada 40% keinginan untuk berenti baru la produk ni berkesan.

tau kenapa? sebab rokok adalah rutin. rutin adalah bahaya. sangat bahaya. orang yang garu hidung tiap2 hari selama beberapa bulan akan mencipta satu tabiat yang rutin (contoh tahapehape). Kerajaan budget dengan buat slogan TAK NAK akan meninggalkan kesan pada perokok? no way man. malah dia akan menambah vokabulari lawak perokok dengan slogan tersebut. kadang2 orang isap rokok bukan sebab ketagih, tapi saje je, tabiat, rutin. macam kau tak rasa panas pun tapi kau bukak kipas - sebab bilik kau sunyi, dan kau perlukan bunyi kipas untuk menutup kesunyian tu. hui..complex

merokok adalah sangat cool (kepada perokok) dan sangat merosakkan kesihatan (pada yg tak merokok). orang yang bijak pandai, atau punyai kelebihan takkan mau berenti merokok sebab merokok bertindak sebagai 'balancer' untuk kelebihan atau kebaikan dia. contohnya, kau dapat no 1 je dalam exam, so orang akan cakap "fuyyo mamat tu hisap rokok tapi tiap2 kali exam pun dpt no 1". ishh..korang boleh paham tak ni? balancer..aku pun tak sure mcmane nak bgtau.

aku nak berenti. tapi aku nak satu benda yang boleh ganti rokok. apa2 saja. contohnya menggunakan penggaru belakang badan menggantikan rokok. jadikan ia satu trend. (dan pastikan ia cool) di mana jika kau lalu mamak atau mana2 tempat kelihatan remaja2 sedang menggaru belakang badan. sambil lepak2 minum teh, garu belakang. pelajar ponteng kelas dan menggaru belakang di dalam stor (oh ya, jgn lupa jadikan tabiat menggaru belakang illegal - dan kalau boleh wujudkan papan2 tanda TAK NAK garu belakang)

contoh aku memang berbunyi mengarut. tapi consider the strategy. aku serius ni sial.

ok la. panjang pulak. nasihat aku untuk mereka yang nak berenti (termasuk aku skali) kita kena fokus. jangan jadi seperti semasa kau tengah cari ketip kuku contohnya, bukak drawer, cari sini, cari sana, angkat cushion sofa, dan akhirnya terjumpa suratkhabar bulan lepas - ada isu menarik -kau pun baca sehingga habis.

dan berakhir dengan kuku kau tetap panjang.

fokus. fokus. fokus (eh mana lighter aku tadi aa)

4 comments:

hari5ahaja said...

memang bijokk.seidkit sebanyak mempengaruhi 1% hok kawe ado.lagi bijok kalu demo wak caro nk bereti.

Anonymous said...

kawe suko baco contoh demo.
x ngarut. hebat.

Anonymous said...

durian,

ko bayangkan rokok tu kot* besfren ko. gerenti pasni ko boleh berenti isap rokok. kalu tak berjaya gak, at least ada idea utk entry baru hahahaha

Wira Budiman said...

pergh.. cadangan pump ni macam interesting gak utk aku share dgn kawan2 yg nak berenti rokok, tapi kalau orang tu memang ada fetish terhadap kot* besfren dia, memang susah aaa... kekeke..

durian, satu lagi kelebihan merokok (aku rasa laa) ialah.. merokok ni bagus utk isi masa bila "malaikat lalu lama2".. contohnye bila satu group tgh sembang, pas tu takde saper cakap apa2, dan masing2 takde modal nak bukak topik baru.. so diorang bole isap rokok je la time tu.. taklah terasa awkward.. malah nampak cool di mata orang..

aku saje tolong tambah point je.. walaupun tak merokok.. hehe.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...