Sunday, November 30, 2008

ah dunia, kenapa begini?

susahnya hidup di dunia sekarang.

walaupun baik hati, tetap tidak dihormati kalau tiada wang.
walaupun jujur, tetap merasa susah berbanding mereka yang pecah amanah.
terlampau baik, dipijak orang.
memandu perlahan, dilanggar orang.
menderma dengan ikhlas, tidak boleh bayar tol pula.
bersikap peramah, ditipu orang.

rindu betul pada bau rumput selepas dipotong.
dan bunyi bacaan quran dari speaker masjid pada pagi jumaat.
corak cadar dalam bilik di kampung.

ingin tidur awal dalam gelap, berselimut, di waktu hujan.
dengan latar belakang muzik yang tenang.

ingin baring di permukaan air dan mendengar bunyi nafas sendiri. melihat awan bergerak. tak kisah jika air masuk ke telinga.

ingin berbasikal selepas hujan. di mana jalan masih basah dan wujud bayangan pada lopak.

ingin menangis juga.

ingin makan di bawah pokok. tidak kisah pun makan apa. tetapi pokoknya rendang.
dan tidak lupa, angin yang bertiup secara random. tidak seperti kipas meja.

ingin melukis sehingga siap dan puas.

ingin berpijak di pasir pantai. tanpa desakan masa.

ingin mandi telaga sambil melihat lumut pada telaga. dan melihat ayam dan itik berjalan di tepi telaga. sejuk air telaga mampu bertahan di dalam minda, berpuluh tahun lamanya.

ingin minum kopi, bersama kawan2 terbaik.

ah banyaknya yang diinginkan aku.
tapi aku perlu penuhi apa yang manusia lain inginkan dulu dari aku.

kerana ingin disayangi manusia. dan tuhan.

ah dunia, kenapa begini?

7 comments:

cah anak cikgu man said...

Ingin baling bedil bawang kat kete cikgu teo dari tingkat 2..hahaha...

aku lo ni jd tok bomoh santau..tapi santau bini aku je lah..hasil taktau lagi jadi ke tak..harap2 membucit la perut bini aku...hawhawhawhaw...

nota kaki cagu : mung nk blajar gapo

Red Sins Golden Ambitions said...

rindu betul pada bau rumput selepas dipotong.

skang ni perfume bau camni pun dah ade

durian said...

biar betul ada perfume mcm tu? ah..boleh digunakan untuk menggamit kenangan gotong royong.

buruh said...

teringat mandi sungai selehor dengan mulloh tok su.
dem..
selehor sudah maju
air sungai pung tokleh mandi doh

durian said...

buruh, telaga tu meme ditujukan pada telaga selehor dulu.

dem.

mukrimania said...

"ah banyaknya yang diinginkan aku.
tapi aku perlu penuhi apa yang manusia lain inginkan dulu dari aku.

kerana ingin disayangi manusia. dan tuhan.

ah dunia, kenapa begini?"

.menepuk ke dua dua belah tangan dan berdiri.

durian said...

tq yen. sungguh terharu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...