Wednesday, June 17, 2009

fuyoo magic peringkat daerah

Dah pukul 11.30 pagi. aku masih lagi kat rumah Pu, tengah explore stor bapak dia kat belakang rumah. bapak dia cikgu Kemahiran Hidup, dan memang pandai bertukang, jadi memang banyak alatan bertukang kat belakang rumah dia. tukul, gergaji, pahat, tin susu semua ada. aku memang excited dengan peralatan mencipta mcm ni.lepas tu banyak kayu-kayu bersepah sekitar tu. Ada jugak sangkar burung merpati dan beberapa bawang hasil tanaman pu sendiri. jadi kesimpulannya belakang rumah pu agak penuh la, jadi tak boleh shuffle, nanti terpijak paku.

aku bergegas balik rumah, Kak Ti dah goreng mi untuk aku makan sebelum pegi sekolah. sambil dia membebel, dia hidang mi dalam pinggan. aku pegi mandi dan siap2 nak pegi sekolah. ya, aku sekolah petang, satu malapetaka untuk budak sekolah di musim tu, sebab pukul 4.30 ada Kesatria Baja Hitam dan pukul 5 ada gaban. special combo orang tua2 cakap. aku redha. aku pilih2 ayam, cedok mi goreng masuk dalam pinggan.

Lepas makan, aku pegi amik kasut sekolah kat belakang peti sejuk. sambil2 tu aku ambik udang kering segenggam letak dalam poket buat bekal sambil berjalan. aku berjalan keluar ke depan rumah tu, dari jauh dah nampak kelibat Pak Hing dengan beca beliau.

Su dengan Pu dah siap dengan baju sekolah lepak kat tepi beca. Pak Hing (beliau bukan cina. beliau Ibrahim, disebut dengan loghat kelantan)lepak, rilek dekat beca beliau sementara Ida sampai. aku, Pu, Ida dan Su naik beca pegi sekolah tiap2 ari. aku yakin boleh kira dengan jari sape yang ade pengalaman naik beca pegi sekolah. amacam confident tak?

Lepas aku deal dengan Pak Hing senyap2 kat bucu jalan, dia memutuskan aku yang boleh bergayut kat belakang beca ari tu, bukan Pu. (dekat belakang beca tu ada ruang boleh berdiri. memang thrill) baru aku nak berbangga dengan pu, datang motor aiskrim.

kitorang takde duit lebih hari tu kecuali Ida. Dia je yang beli aiskrim. kitorang tengok je cina tu scoop ice cream ke atas kon, lantas diberi pada Ida. Ida sengih. macam biasa, dia gigit bucu bawah kon dan sengih lagi kat kitorang.

Tiba2 Pak Hing bersuara, "Ida, nak tengok magic?"

Ida jawab nak. sebab Pak Hing selalu demonstrate magic. pernah sekali dia tunjuk magic telur keluar dari belakang telinga. aku kagum. betul.
Ida hangguk-hangguk kepala.

"tiup ikut bawah kon tu" kata Pak Hing.

Ida tiup.

----------------------

Beca pak hing berlalu pergi.
Hari sungguh panas.
aku bergayut senyap di belakang beca.
Tangisan Ida makin perlahan.
Nun di depan rumah aku tadi,
seketul aiskrim yang dicemari batu kerikil sudah cair di atas jalan raya.

Pak hing senyum gaya orang bersalah.

10 comments:

Anonymous said...

Kalau aku jadi Ida sampai aku dah beranak 5 pun aku dendam lagi dgn Pak Hing tuh...

Errr... ko dah nikah belum?

buruh said...

hahahahahahhaha..
puaaatttiiiiii
lawok²
Pok Hing memang terrer tahap David Blaine!

hisyamrahman said...

hahahahaa....best...citer nie bro....behhhhh

FIRZA said...

aku bleh bayang ko bgayut kat blakang beca tu....

intan said...

hahaha sian ida..yang dulu i g sklah naik beca gak...

durian! said...

ilma, aku nikah bulan 9 kot. datang la nanti kalau senang. nanti aku bg kad. hehe

Mummy Hanny said...

hahhahahaa...nasib baik pocik mat tak penah buat magic gitu. sekadar mengajar lagu2 pantun 2 kerat loghat kelate aje...

Bogus said...

tak kacip langsung !!!!

Lee said...

mohd azwan sangat obses

durian! said...

lee, memang beliau dikenali dengan sedemikian perangainya. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...