Wednesday, June 10, 2009

menempah maut di Pop Soda

masa tu aku form 1. aku ingat lagi, zaman2 peer pressure lebih2 lagi dok kat asrama. kalau tak ikut trend, kita boleh jadi makhluk asing.

dalam masa yang singkat, pengaruh2 senior mula menusuk otak2 kitorang yang separa naif. dah la sekolah aku memang diselubungi senioriti yang tinggi, senior lah yang berkuasa, senior lah yang jadi idola.

zaman tu, tak dapat dinafikan, zaman bootcut di Seremban. sape kaki seluar lagi besar lagi style. kalau boleh taknak bagi nampak kasut terus. kalau seluar untuk bergaya, mesti mau kain kotak2, tambah buckle dekat sini sana. poket kelawar kat belakang, tambah poket rahsia sikit kat tepi, boleh letak pen. (bergaya ke letak pen?)Aku memang tak tau ape2 pasal fashion masa tu, tapi ye lah kan, masuk kandang kambing, mengembek. tapi korang jangan confuse, mengembek bukan trend kat sekolah aku. itu peribahasa je, bodoh.

ok, untuk dapatkan seluar yang bergaya begitu, bukan senang. kena tempah. tempat tempah pun kena la pilih. masa tu, orang sibuk tempah kat pop soda, sebab 'brand' dan 'tagging' pun main peranan. pop soda? belasahlah. sebelum ni aku pakai seluar carrot cut je seumur hidup. dah rasa macam arnab pun ada. nasib baik aku dah buang label Dek-Dek kat belakang seluar tu, kalau tidak habis gua bro..gua tak tipu.

hari tu aku keluar dengan black. lepas pakai baju batik semua aku keluar bandar naik bas mini yang bagi chance kepada sape2 yang suka mencabar adrenalin, untuk duduk di tangga dan hulur kaki keluar. sampai di bandar kitorang jalan pegi Wisma Punca Mas, tempat mat rock-mat rock Somban lepak isap rokok kat depan Kodai Sopan sambil tunggu brader Joe alter jeans.

sampai je kat Pop Soda, aku terus pilih kain. aku pilih hijau yang berbeza sikit, nak lain dari orang lah katakan. lepas tokey tu ukur2 bahagian bawah aku (tolong jangan salah paham ye) dia pun tanya,

"bawah, berapa?"

"buat 25 inci la tokey. weh, Black, 25 ok?" aku tanya Black.

"Ok aa 25. 26 pun ok" jawab Black.

"Poket buat kelawar aa tokey, tepi pinggang letak buckle dua2 belah, lepas tu kat tepi letak poket rahsia muat2 Dunhil 7"

aku cakap siap2 sebelum tokey tu tanya.

lepas siap2 tokey tu potong bucu kain sikit, dan selotep kat buku dia. lepas tu dia tulis tulisan cina kat tepi kain tu. aku ada suspek-suspek jugak dia tulis 'si gemuk pendek punya seluar mau amik minggu depan' tapi aku macam ignore je sebab aku excited mengalami proses tempah seluar.

"Deposit lu mau bagi berapa?" dia tanya.

"Deposit mcmane tu tauke?" jawab aku, berpeluh.

"Deposit. Berapa mau bayar maa?" dia tanya lagi, sambil tengok aku.

"Deposit eh..emm mcmane aa"

Jantung aku berdegup kencang.
"aaaaa...." keluar bunyi mcm tu je dari mulut aku. aku tengok dia.

........

Black menyampuk mengisi kekosongan bunyi,
"Berapa kau nak bayar dulu la dia tanyaa..kau tak tau ke deposit tu apa?"

dia gelak bagai nak rak.

rupanya dalam umur 13 tahun, aku tak tahu deposit tu apa maksud dia. aku tak tau pun bahawasanya wujudnya sistem yang kena bayar dulu sikit mcm ni. aku pernah dengar, tapi aku ingat orang tua je yang kena tau. sialan. malu gila aku.

Dengan lemah aku menjawab "10 ringgit la dulu tauke"
sambil memerhatikan Black keluar bercerita dengan kawan2 aku kat luar sambil gelak melampau, bahawasanya aku tak tau perkataan deposit.

punah reputasi beb. gua baru nak pakai seluar tempah.

12 comments:

Unknown said...

ok r tuh bro....time baru nak naek kan...learning process la that time...org len ade gak yg melaluinya maybe dgn cara yg berlainan...mana ade org klua2 terus bijak bestari...:)

Anonymous said...

Hahahahaha... tak tahan nk gelak. Aku tak tau la bila aku memula kenal dan paham perkataan deposit tuh. Tapi yg pasti aku tak pernah rasa malu yg mcm tuh. Durian.. durian... kekeke

intan said...

hahaha..

nk kawin ni dh byr deposit lom..?

durian! said...

syazwan, tu la pasal bro. aku tak tau pun perkataan deposit tu penting.

ilma, memang aku malu la time tu. tapi aku buat cover2 gitu je. hahaha aku pun nak gelak lagi nih kalu ingat

yang..kena bayar deposit ke... haaaaaaaaaaaa...

Bogus said...

apa brg pop soda...zero one laa bai...br kool

demit aku teringat kodai sopan...

Shahrizan Salian said...

nasib baik duduk C9. ada 8 orang je, peer pressure pun takde.

hisyamrahman said...

hahahaha...menarik cerite nie bro...teringat jugak aku pada pop soda nie...buat seluar sekolah pun pasang buckle...kat lipat seluar bawah pun taruk buckle....bengong punyer keje

durian! said...

bogus, zero one...haaa..aku baru ingat nama dia...lama gila aku pikir

t-rex, tu lah, silap aku landing
c11 nak buat mcmane. tapi, ahhh c9 pun same jeeeee...

en syam, tak sangka anda juga mengenakan buckle pada lipatan kaki seluar...hahahaha

RIDZWAN AHMAD said...

ok la tu..zaman2 naive..taktau aper deposit..lawak tul..

siKURUS_yg_RABuN said...

hhahahahahahaha (gelak je la aku nih)

Anonymous said...

itu belum kira brand cantona 7 lg tuh,hehehe.sopan gayo pejuang...

razip said...

C9 kna pressure dgn azrul..lg saiko..t-rex la jambu dia..layan urut2..wakaka

aku igt tntg trend ms tu..culture shock gak sbb ms skolah rendah xpnah tau pon..sbb aku dok kt perlis kot..tp aku xla smpai xtau ape tu deposit..hmm..lalala

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...