Sunday, July 12, 2009

review : KACIP oleh pipiyapong

pagi itu aku sampai ke opis, di atas meja sudah ada satu sampul surat. yes, aku kata dalam hati - bukan kerana aku tau buku blog 'Kacip' dah sampai tapi sebab aku berjaya melakukan pembelian melalui internet yang pertama aku sepanjang 27 tahun aku hidup.

perkara pertama yang menjadi ukuran adalah ketebalan sampul surat tersebut, sungguh menghampakan. nak kata aku dapat kad jemputan kawin, takkan la kad jemputan kawin pun nak buat 30 - 40 page. melampau. jadi, dari awal-awal lagi hati aku dah berbisik : tebal ni je buku yang berharga 20 ringgit? aku koyak sampul surat sampai hancur2.

jadi, terserlahlah buku tersebut di depan aku, dengan gambaran manusia menghisap rokok kat depan. aku duduk, dan baca.

jadi, beginilah. setelah aku baca semuanya, aku rumuskan bahawa Pipiyapong adalah seorang manusia yang jenis reti nak buat roller coaster. dia tau kat mana nak letak penyudah, di mana nak letak waktu kemuncak dan bagaimana nak twist. EQ nya buleh tahan. dan pengalaman hidup yang bersimpang siur dan bersepah beliau menambahkan lagi vokabulari-vokabulari yang kadang2 kita tak dapat jangkau. contohnya seperti ayat :

'Bila nak blah, jam dah pukul 2.30 pagi. Selesai bagi penghormatan pada otai-otai, gua ke motosikal berkuasa rendah gua. Gua hidupkan enjin. Boleh tahan juga dia punya bunyi. Lebih ke bunyi kilang papan.'

persamaan antara bunyi motor dan kilang papan adalah satu pernyataan yang akan dinyatakan oleh seorang yang mempunyai pengamatan yang tinggi. dan mungkin juga orang yang bijak dalam teori relativiti. untuk ayat itu saja aku sudah bagi A+ pada daya imaginasi dan vokabulari contoh Pipiyapong.

kemudian, dari satu ayat yang lain pula seperti :

"Kumur, kumur, kumur kaw kaw, kumur padu, kumur air banyak, kumur air sikit, masih tak berjaya. Aku mula berang. Aku cuba lagi"

ini adalah ayat yang membuahkan gelak yang paling besar aku di opis semaca sedang membaca. sehingga menjadi perhatian bos. cilaka pipiyapong. pengamatan beliau mengenai hidup manusia terserlah. di saat ini aku mula cemburu. aku pun kadang2 menulis berkenaan benda sebegini, dan sudah pasti dianggap meniru stail dia kelak. ye lah, aku pun berkumur air sikit, kumur air banyak tapi aku lalai untuk mengangkat perbuatan itu menjadi satu penulisan ilmu. tapi ternyata dia mampu berkongsi gaya hidup manusia normal, dan dengan yakin mengetengahkan cerita tersebut untuk menyentuh memori-memori absurd manusia yang biasanya hanya terselit di celah2 dasar hati dan hanya menunggu masa untuk hilang.

sememangnya kacip adalah satu recommendation walaupun sudah habis dijual. aku cadangkan kalau member ada beli, bolehlah pinjam dan baca. bahagian-bahagian kelakar tu hal lain - tapi yang bagusnya, keupayaan beliau bercerita, bukan saja dengan detail, tapi dengan contoh-contoh dan penguat ayat yang kadang2 berkias, kadang2 sinikal. sebab itu kalau baca jangan pergi ke klimaks cerita terus. baca perlahan2. sebab tiap2 ayat adalah benda yang refresh. ya, yang refresh memori. jika kita komputer, kacip buleh jadi butang F5. tahniah untuk Pipiyapong. mungkin dia dapat pahala dari penulisan beliau.

aku malas nak cerita panjang. sikit2 jadi.

lagi pun nipis je pun. sekali baca terus habis.

cilakak!

7 comments:

Lee said...

Mungkin juga dia pernah tinggal berhampiran kilang papan?

durian! said...

ya, mungkin. aku sendiri pun tak tau kilang papan tu bunyinya macamane.

Ilmapung said...

Aku baca dia sebab kawan aku suggest, macam ko juga.

Kalau aku nak ketawa aku baca je korang mesti aku gelak. Tak payah cari klip lawak kat youtube baca je cukup.

Pumpkin Peroz said...

just continue writing bro..
a friend once told me..
to be be a gud writer..
write wut u kno..
another friend told me..
x semestinye kene pandai tulis..
vokab cam kamus..
u have to have patience and a lil effort..ikhlaskan ati..
nnti sampai la message nyer..
(^_^)

Azwan said...

lu jgn nak tipu nih 1st barang lu beli ikut internet...

dildo hari tu siapa nak jawab ??

FIRZA said...

dari pengukir, ke pengkritik tegar.....

Red Sins Golden Ambitions said...

bunyi kilang papan cam generator mesin air tebu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...