Monday, August 10, 2009

new malaysian essays 1


Masa belajar dulu, Puan Fadilah pernah kata, kalau buku bawah 50 ringgit tu, jangan la potostat. kesian kat penulis. kalau lebih 50, dan nak pakai sangat ilmu dalam tu, potostat lah. masa tu aku memang setuju dengan Puan Fadilah. (tak payah nak ambik serius, kami pelajar art memang selalu miskin)

buku yang gambar di atas ini, aku beli mula-mula kerana :

a. gambar cover - painting Ahmad Fuad. aku budget buku art pada pandang pertama
b. kerana ada Amir Muhammad dan Saharil. yang lain aku tak kenal.
c. kerana belekan pertama aku, aku sudah jumpa perkataan cib*i dan cip*p (dalam bentukpenguasaan ilmu ya - bukan sumpah seranah) jadi maknanya buku ini nampak 'bebas'.
d. berbentuk sejarah dengan kewujudan esei-esei english panjang. boleh buat ubat kepada insomnia.

tapi memang celaka. buku ni best la pulak. dan tak mahal. aku rasa untuk penulisan salah seorang dari mereka saja sudah berbaloi untuk beli rm30.

format penulisan baru dan segar. Brian Yap punya footnote boleh penuh satu page. saharil punya style boleh buat nangis gua tak tipu. ada juga gambarajah-gambarajah ala power point mengenai taktik branding mamak.

sonia randhawa, lu punya esei gua tak baca lagi. tapi nampak macam boleh buat ubat insomnia. aku try tengok nanti.

babi. kau nak aku tulis banyak mana? beli la sendiri kalau nak tau.

assalamualaikum

4 comments:

Bogus said...

kejap 'aku kau' kejap 'gua lu'...

tak kacip langsung...

FIRZA said...

bleh la pinjam....amcam?

siKURUS_yg_RABuN said...

mat yan dh jd ulat buku...yg gomuk

Z said...

last year gua beli buku ni kat KLCC, gua habiskan kat KLCC juga.


best nak mampuih. Saharil's was the best. second would go to Amir's.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...