Thursday, September 10, 2009

blog pertama saya

ini adalah entri paling paling pertama aku dalam dunia blog. diterbitkan dalam blog friendster pada 2004. sebagai menghormati penulisan kali pertama di alam cyber, aku postkan di sini untuk bacaan semua.

family bonding?

tak menarik langsung kan tajuk penceritaan aku ni? tapi takpe..kau baca dulu. Aku secara tiba tiba terasa nak menaip blog ni (sebenarnye aku baru bergiat je dalam arena taip menaip ni) sekarang cuti..yaaa…cuti..yang pada awalnya kelihatan best bagi orang yang rumahnya jauh jauh…aku, dengan jarak rumah lebih kurang 15 km dari uitm machang, terasa macam tak best pulak cuti ni..lepak rumah..dengan family..adik adik yang gemuk2 dan membosankan (sama macam aku) aku kadang2 terasa down..

aku nak jugak pegi berjalan jalan menghirup udara segar bersama kawan kawan yang lain..tapi ade 2 masalah..1.aku takde duit (kalau aku ade duit pun aku boros) dan 2.mak aku tak bagi pegi.. kenapa mak aku tak bagi pegi jalan? haaa..itu la yang cuba aku nak ceritakan ni…

pada pendapat aku.. pertama sekali, mak aku tak bagi pegi jalan2 adalah kerana aku takde duit dan tak cuba cari duit pun.. aku tido, tengok tv, isap rokok, tido balik, tengok tv, isap rokok dan rutin tersebut berterusan dengan perkataan ‘makan’ diselitkan di antara semua perkataan. keduanya, sebab mak aku adalah seorang mak yang bagus. Dalam usia aku 23 tahun aku kononnya macam dah dewasa la..bebas..dah besar..tapi hakikatnya selagi kau tak kawin, mak kau adalah mak kau.. mak yang typical.. membebel,masak,pegi pasar,tengok tv,lipat kain depan tv,masak,tukar susun atur dalam rumah dengan aku sebagai kuli pengangkat kerusi,katil dan sebagainya… abang aku, 25 tahun, dah kerja akan tetap mendapat panggilan dari mak aku sepanjang perjalanan dia dari kelantan sampai ke rumah dia kat kerteh, terengganu dengan ayat ‘dah sampai mane?’ (nak pastikan dia drive dengan selamat la kot) dan banyak lagi contoh

sesetengah kawan aku, bila bercerita pasal keluarga, akan menunjukkan seolah olah diorang dah independent, tak terkongkong oleh family, balik lewat pagi, hisap rokok kat ruang tamu rumah, sepak tiang rumah (aku saje tambah biar nampak ganas sikit) ++ tapi bagi aku, diorang sama ada melawan cakap ibu bapa atau makbapak diorang tak bertanggungjawab sebab aku rasa pendapat diorang adalah sangat childish… seolah olah bila kau terikat dengan keluarga, ianya tak cool..

jadi, sebagai penutup, aku ingin menekankan… apabila waktu cuti, berbaktilah kepada keluarga… sebab.. tah.. bagus la kot.. eh, alamak mak aku panggil suruh basuh pinggan.. aku kena tutup pc ni (sambil pack barang nak lari dari rumah) chow dulu..

3 comments:

Ainee Cumi said...

comel je gaya u..=00

~PakKaramu~ said...

Selamat berblog

Tun Joseph Pailing said...

2004? aku masih lagi diarah untuk menjemur kain dan menyapu sampah..tapi aku takut nak lari rumah pasal kalu lari, aku tak dapat RM50 seminggu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...