Monday, September 7, 2009

rayuan untuk pinjaman JPA.

adik aku mintak buatkan untuk dia. berapa korang rasa aku patut cas?

Pada abad ke 13, penaklukan pihak Monggol terhadap dunia Islam terutamanya di bahagian Asia Tengah telah menyebabkan pembakaran kitab-kitab ilmuwan Islam secara besar-besaran oleh orang-orang Monggol. Malah sungai Tigris dikatakan bertukar menjadi warna hitam kesan daripada dakwat dari buku-buku yang dibuang ke dalamnya. Namun selain dari tragedi ini, terdapat satu faktor lagi yang menyebabkan kitab-kitab agung hasil Ilmuwan Islam hilang di muka bumi - sumber kewangan.

Dikatakan bahawa ilmu-ilmu astronomi yang telah dikaji oleh orang Islam tidak dijumpai di Baghdad, tetapi dicetak di Britain sebagai ilmu dari orang-orang eropah, kesan dari ekonomi Islam yang jatuh akibat peperangan dan perpecahan politik sekaligus menolak teknologi percetakan. Jelas dapat dilihat bahawa keadaan ekonomi telah menghalang kepada penerusan ilmu, dan dalam sekelip mata telah melenyapkan kegemilangan tamadun Islam.

Saya mengaitkan kisah dari sejarah ini dengan konteks diri saya yang sedang menuntut ilmu. Saya yakin kekurangan sumber wang akan mempengaruhi keadaan individu yang sedang menuntut ilmu. Kursus seperti Kejuruteraan Metalurgi sudah pasti menagih perbelanjaan yang lebih kerana ia memerlukan penelitian yang lebih kepada kedua-dua aspek teori dan teknikal. Kedua-dua aspek ini memerlukan dana tambahan untuk menyokongnya, dalam erti kata yang lebih mudah ; buku dan material.

Dalam masa yang sama, saya juga memerlukan pinjaman ini untuk memastikan saya dapat mencari ilmu dalam keadaan yang paling selesa. Ini termasuklah pembiayaan keperluan asas saya seperti makanan,tempat tinggal dan bahan keperluan sampingan yang lain. Secara jujurnya, saya ingin memberi contoh - jika saya kehabisan ubat gigi pada suatu hari, saya pasti pembelajaran saya akan terganggu pada hari tersebut. Dan sudah pasti saya akan mengelakkan kerja kumpulan yang memerlukan perbincangan. Ini adalah realiti yang ironik, yang cuba saya bayangkan.

Rasulullah pernah bersabda bahawasanya sesiapa yang sedang menuntut ilmu, seolah-olah sedang berjihad di jalan Allah. Sebagai orang Islam saya menganggap setiap sumbangan, tajaan malah pinjaman sebagai satu amanah kepada diri saya. Saya akan gunakannya sebagai satu kelebihan untuk mengaut sebanyak mana ilmu yang mampu. Saya akan membuktikan bahawa saya adalah salah seorang modal insan yang terbaik untuk negara.

Saya percaya saya boleh berlari dengan laju, namun jika diberi kasut yang baik, saya yakin saya mampu lari dengan lebih laju. Jika saya mendapat tawaran ini, saya akan menggunakannya pada tahap maksimum - sehingga kasut tersebut lusuh ataupun koyak.

Dan jika saya berjaya, sudah pasti saya akan mengingati jasa mereka yang menghadiahkan saya kasut tersebut, sekaligus menggalakkan generasi-generasi akan datang untuk lari bersama menuju kejayaan.



ke banyak sangat metaphor aa?

6 comments:

Anonymous said...

Oh, go for it!

mimie said...

konfem dapat!

durian! said...

mimi, saya dapat 15%. awak? hahaha

uden said...

bro..xleh lebey 300 pth perkataan lah!
panjang sgt nie!
aku baru antar td~
=)

ainee si ketua pari2 said...

bagus nak mampos weii!!lepas ni kalau i nak mohon JPA mintak u tolong karang ayat boleh??

durian! said...

ainee, boleh je. aku ikhlas menolong.

kau bagi kereta satu pun aku ok dah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...