Sunday, September 13, 2009

lama tak buat entri berkenaan bahasa meriah kan.

baiklah, sebelum ni ada 2, 3 series jugak berkenaan merosakkan bahasa. aku dah insaf. kali ini jenis lain sikit. rosak tak rosak sangat lah. tapi ok lagi lah. at least aku tak tambah huruf W di hujung perkataan-perkataan aku. ok kew?

Untuk pengetahuan anda,masa aku sekolah rendah, aku selalu confuse huruf N dengan no 6. terjadi beberapa kali. orang sebut 'N' aku boleh terbayang nombor 6 dalam otak aku. sumpah aku tak tipu.
otak visual dengan otak literal aku kadang-kadang bersimpang siur. tapi aku rasa ada kena mengena dengan bahasa kelantan, sebab N disebut 'en' dan 6 disebut 'ne'. tah la aku pun confuse haha. (eh, korang tak rasa kena tipu ke. tak serik lagi baca blog aku)

jadi sebagai menghormati ketidakfahaman bahasa yang telah berlaku pada aku di sekolah rendah, maka aku telah cari perkataan-perkataan yang mampu mengelirukan minda kita. (perbandingan dibuat dengan bahasa inggeris.)

merrily (english) - dengan gembira. cth : 'budak itu berlari merrily di atas padang golf itu'
merelit (kedah) - berkilat. cth : hang punya kepala ni dah macam padang golf. merelit!

demonology (english) - pengkajian sistematik mengenai demon/syaitan.
demolony tidok supo mulo (kelantan) - lirik dalam dikir barat. tidak ada kena mengena dengan syaitan.

blasphemy (english) - kutukan kepada tuhan. cth : blasphemy adalah perbuatan berdosa!
bleming (kelantan) - berminyak. cth: guano mulut mu bleming ni Firdaus? mu make mi goreng di bulan ramadhan?? berdosa!

springbok (english) - sejenis rusa yang melompat. haiwan rasmi pasukan ragbi South Africa.
Ghimbok (kedah) - tumbuk dengan kuat. cth: hang ni yang buat perangai nak makan daging rusa pasai apa? kang sia-sia ja aku ghimbok kang!

Adebayour - nama pemain bola sepak yang terkenal di luar negara.
Adibah Noor - nama penyanyi terkenal dalam negara.

Jelly - agar-agar. cth: 'lama betul tak makan sumi jelly.'
Jeli - sebuah daerah di Kelantan. cth: 'nanti kau pergi Jeli jangan lupa belikan aku kelapa jelly!'

alamak.
weh, aku dah lewat nak buka puasa! nanti aku sambung lain kali!
see you soon.

4 comments:

Amirul Rezza Amer Johari. said...

Heh. Smart.

FIRZA said...

ko ptt anto resume ke DBP la....

The Spiral Eyes said...

selamat menunaikan ibadah puasa

siKURUS_yg_RABuN said...

..pecah perut aku gelak weiiii.....hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...