Tuesday, December 1, 2009

sambungan kisah Azmi tempoh hari

sori la lambat sikit aku sambung. sibuk.

Azmi terdengar bunyi meletup yang kuat. keretanya terseret di bahu jalan umpama buih-buih di pantai (perumpamaan tak kena langsung). dalam hujan yang lebat, Azmi membuka tingkap dan menjenguk ke belakang. confirm. tayarnya pecah. Azmi lihat jam tangannya menunjukkan pukul 12.30 malam. Azmi mengeluh, memaut stering sambil melepas geram. Azmi merasa tertekan. benar, rupanya dia tertekan hon.

Azmi panik dalam diam. di sekelilingnya gelap. tak ada tanda-tanda ada rumah di kawasan itu. gelap gelita. ditambah dengan bunyi hujan lebat yang menderu-deru di atas bumbung kereta, umpama buih-buih di pantai (sekali lagi). Azmi terfikir, kenapalah tuhan menduga beliau dengan begitu berat. semasa dia digelar jaguh balapan dulu, memang dia selalu riak dan takabur, selalu berbangga. tapi dia sudah lama insaf. dia sedar, kaki itu anugerah tuhan. dia menghela nafas. sudahlah lumpuh, kereta rosak pula. kata orang, sudah jatuh ditimpa tangga. terus dia terfikir mengenai tangga tinggi di pintu masuk rumahnya. 'Ah! itu satu lagi masalah!'

Azmi menekan2 honnya berkali-kali. dia tau, dia tidak boleh putus harapan. walaupun dia lumpuh tidak bermakna dia harus mengalah. dia menekan lagi honnya. namun dia berharap tidak ada hospital berdekatan, kerana adalah salah menekan hon di kawasan hospital. Azmi tekan perlahan sikit.

tiba-tiba, kelihatan lampu menyala dalam kesamaran hujan. Azmi terkejut lega. Rupanya ada rumah di kawasan itu. kelihatan seorang budak dalam lingkungan umur 7 tahun datang menuju ke kereta beliau sambil memegang lampu minyak tanah. Azmi menurunkan tingkap sedikit.

"kenapa pakcik?" tanya budak itu seolah2 tidak hirau hujan yang membasahinya.

"pakcik lumpuh. kereta pakcik tayar pecah. ayah ada? pakcik nak mintak tolong"

"kesiannya. tunggu sekejap ye pakcik" budak itu berlalu. baju lusuhnya sudah basah lencun.

Azmi tertidur sekejap dalam kesejukan hujan dan aircond. tiba-tiba tingkapnya diketuk. Azmi terkejut, kelihatan budak tersebut bersama ayahnya di luar tingkap, kedua-duanya berhujan. azmi membuka boot. kedua-dua mereka mengambil peralatan di belakang dan mula membantu Azmi. Azmi bersandar lega, bersyukur kepada tuhan kerana di saat sebegini masih ada bantuan. dia memperlahankan aircond. sejuk. dia melihat cermin sisi. kedua anak beranak itu sedang membaiki tayarnya. dari perwatakan mereka, Azmi tahu mereka orang susah. tidak senang seperti beliau. hati kecil azmi berjanji akan kembali membalas budi kepada mereka kelak. hujan semakin lebat.

Di luar, hanya bunyi hujan dan peralatan membaiki berdenting-denting. Azmi hampir tertidur kali kedua dengan alunan perlahan lagu blues, sebelum terkejut apabila tingkap diketuk lagi. di luar, budak itu membuat isyarat 'best' yang memberi maksud sudah selesai. bapanya berdiri di tepinya. agaknya umur pakcik ini dalam 60-an, fikir Azmi. Azmi membuka tingkap sambil tangan kirinya menyeluk poket.

"Terima kasih pakcik sebab tolong orang tak berupaya macam saya" kata Azmi sambil menghulur not RM100 kepada pakcik tersebut. Pakcik itu sekadar mengangguk dan melihat saja wang di tangan Azmi.

"Ambillah pakcik. tak apa" tegas Azmi lagi. Pakcik itu membuat reaksi terkejut sedikit. tangan Azmi dan not 100 sudah basah dek percikan hujan.

tiba-tiba anaknya menyampuk "oh, ayah tak nampak. Ayah saya buta"



-----------------------------------------------------------------------

hari itu Azmi balik rumah sambil menangis. hari itu seorang buta dengan budak kecil sudah tolong menukar tayar keretanya di dalam hujan sambil dia bersenang lenang di dalam aircond.

mulai hari itu, dia berusaha untuk pulih dengan mengexercisekan dirinya di tangga tinggi rumahnya. dia juga ingin membantu orang kelak.

sekian. panjang tak?

5 comments:

FIRZA said...

aa...bleh wat siri ni.....cnfirm pipiyapong goyang dah lepas ni......ahah...

Ilmapung said...

errr... make sense..

greenhall50 said...

insaf beb!

kalo mcm ni,ahadiat akshah pun goyang. haha..

pipiyapong aku xsure. hehe

alep =3 said...

cam pena dga je.
mane eh.?

Lee said...

kecewa. aku budget citer hantu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...