Tuesday, December 23, 2008

mari menjadi baik #2

hari ini aku bercita2 menjadi pakar motivasi.

sebelum ini aku hanya ingin menjadi orang luar biasa, digilai wanita, melukis ala-ala salvador dali dan membikin video clip tekno-aneh ala-ala daft punk, dan mencari perhatian.

tapi akhirnya tersangkut dengan sistem, hidup di tempat yang tiada pantai dan mempunyai rutin harian yang membosankan. sama macam kau. ya! kita harus ubah rutin sekali sekala. perubahan itu pula haruslah meninggalkan kesan.

baik. mari kita mulakan.
semua berdiri ya. tarik nafass..
katakan YA!! dalam satu nafas. ya, sambil tumbuk orang di sebelah!
berikan semangat kepada mereka!

aku menyarankan perubahan rutin secara random. tiada prioritical order ya.

#1
-pernah ucapkan 'i love u' pada mak dan ayah anda? cuba hari ini. orang putih senang2 saja cakap (di dalam filem2 yg aku tgk). orang melayu juga mampu. ah, kau bukan brutal sangat pun. cakap dengan awek leleh2. habis kredit mintak duit ngan mak. fuck la..ah! maaf..maaf..apa? siaran langsung? ya..ya..saya jaga bahasa..

#2
-banyak duit baru2 ni? cari sesiapa yang sedang minta sedekah di tepi jalan dan ajak dia lepak di kedai terdekat. belanja dia makan. at least dapat memberi satu hari yang berlainan kepada beliau. dan kepada diri kau sendiri.

aku serius la ni.

#3
ambil kertas dan tulis begini

saya : hai, baru balik kerja? bagaimana hari ini? ok? kamu tertekan? mengapa?
anda:

tampal di dalam lif (jika anda tinggal di rumah2 tinggi)
update selalu.

#4
ambil sebatang kayu, dan berjalan ke arah kucing dengan perlahan2. ready untuk menghayun kayu tersebut ke kepala kucing. apabila kucing tersebut kaget dan bersedia untuk lari, campakkan kayu dan berikan beliau ikan goreng. (aku pun tak tau terapi jenis apakah begini)

#5
beli voucher makanan di mana2 outlet makanan, tampalkan pada dinding2 tempat2 awam berserta note 'hanya disediakan untuk orang yang benar2 lapar. jika anda masih mampu membeli makanan, sila jangan usik'

lakukan sebulan sekali apabila mendapat gaji dari sistem yang bosan itu.

#6
telefon kawan2 yang betul2 lama tidak jumpa. dan buatkan mereka gembira.

#7
vandalismakan no top up yang masih belum digunakan di dinding2 dan public phone yang rosak. dan jangan lupa tulis 'untuk kegunaan kecemasan sahaja'

#8
contact aku. belanja makan. atau doakan aku saja.

6 comments:

Anonymous said...

tolong belikan aku DSLR satu..aku tengah sengkek nih..bulan depan dah kena amek gambor kawin...

Lee said...

taleh blah nombor 4... hahaha siput!!

pjoe said...

walaupun entri ini agak sinikal
tapi buat aku fikir
niceee

durian! said...

jusoh, aku suruh jadi baik, kau mintak DSLR ngan aku? dasar anak tak mengenang budi!

lee, no 4 adalah terapi paling personal aku. cuba dulu baru tau.

pjoe, tq kerana berfikir mengenai entry aku. kau bukan orang negeri sembilan kan?

mukrimania said...

no 1

kawe rajin oyak 'i love u' ko mok kawe jah.

xrajin oyak lg ko org lain.
ko adek-bradek pon x rajin.

durian! said...

bagus la yen. kita patut mengamalkan dasar pandang ke barat dalam sesetengah hal.

ore melayu malu konon! haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...